Asociația Profesională a Medicilor de Ambulator (APMA), principala asociație a medicilor de ambulatoriu din România își exprimă îngrijorarea provocată de publicarea pe site-ul CNAS în data de 23 octombrie a Proiectului de Hotărâre de Guvern privind modificarea și completarea anexei nr. 2 la Hotărârea Guvernului nr. 521/2023 pentru aprobarea pachetelor de servicii şi a Contractului-cadru care reglementează condiţiile acordării asistenţei medicale, a medicamentelor şi a dispozitivelor medicale, în cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate prin care se prevede menținerea finanțării ambulatoriului de specialitate în aceeași stare de subfinanțare ca și în anii precedenți, stare care s-a agravat semnificativ în 2024.
Mai mult, pentru anul 2025, care se anunță cu creșteri ale fiscalității, creșterea inflației, creșterea salariului minim pe economie, menținerea valorii punctului la actuala valoare de 5 lei echivalează cu condamnarea la dispariție a majorității cabinetelor medicale și trecerea pe umerii cetățenilor a costurilor neacoperite de CNAS, concomitent cu imposibilitatea statului de a furniza serviciile medicale necesare cetățenilor României.
Conform Legii 95 /2006 și a propriului Statut de funcționare, ”CNAS are misiunea de a realiza un sistem de asigurări sociale de sănătate modern și eficient, pus permanent în slujba interesului public și a asiguratului, care are rolul de a îmbunătăți starea de sănătate a populației”. Este evident că CNAS are obligația de a se asigura că va avea fondurile necesare îndeplinirii scopului pentru care există și nu doar acela de a împărți ceea ce primește cu zgârcenie de la Ministerul de Finanțe. Între obligațiile legale ale CNAS observăm: ”să urmărească colectarea și folosirea cu eficiență a fondului”.
În condițiile în care este demonstrat faptul că obținerea aceluiași rezultat în cazul unui pacient cronic este sensibil mai puțin costisitoare prin investigarea și tratarea lui în ambulatoriu și nu prin internare și spitalizare, ne exprimăm nedumerirea în fața obstinației cu care CNAS neglijează ”folosirea eficientă a fondului” prin neglijarea ambulatoriului și condamnarea acestuia la dispariție. CNAS nu trebuie doar să administreze fondurile alocate de Ministerul de Finanțe din buget, ci trebuie să depună toate eforturile pentru a determina Ministerul de Finanțe să le aloce nu pe criterii istorice, ci adaptat pentru obținerea maximului de eficiență a sistemului de sănătate.
Din acest punct de vedere considerăm că CNAS nu și-a îndeplinit și continuă să nu își indeplinească misiunea!
Segmentul prespital, respectiv medicina de familie și ambulatoriul de specialitate reprezintă singul sector medical unde plata se face pe criterii de performanță (decontarea se face la numărul de servicii medicale efectuate, raportate și validate). Este necesară creșterea procentului din bugetul asigurărilor sociale de sănătate alocat acestui segment întrucât este singurul segment care operează pe criterii de eficiență.
Vârsta medie a medicilor din ambulatoriul de specialitate, similar medicilor de familie, se situează în jurul a 55 de ani. În prezent, datorită contextului complicat, rata celor care ies din sistem este superioară celor care intră. Un medic tânăr, pentru a-și deschide un praxis, are nevoie de o investiție semnificativă în spații, aparatură, consumabile, personal calificat, doar pentru a începe, fără a pune la socoteală celelalte cheltuieli necesare funcționării. În condițiile în care pe simularile actuale cu valoarea punctului de 5 lei și la un număr de puncte variind între 3 și 4000, veniturile unui cabinet vor fi de maxim 20 000 de lei. Cheltuielile de funcționare, în funcție de specialitate se situează la aproape aceeași valoare. Cum poate fi convinsă o bancă care să finanțeze deschiderea unui nou praxis sau achiziționarea unuia existent? Cum stimulăm medicii tineri să rămână în țară?
Pentru a putea funcționa la un nivel similar celui din 2024, fără a putea spera la o îmbunătățire, pentru Trimestrul I al anului 2025 este necesară o creștere a finanțării ambulatoriului pentru trimestrul I cu minim 50 % în condițiile anunțate ale creşterii salariului minim cu 10%, a creşterii impozitelor pentru PFA (CMI; CMA; CMG și SCM) de la 10% la 16% a micşorării plafonului pentru SRL-uri cu creşterea impozitului pe profit de la 3% la 16%, a creşterii prognozate a TVA cu majorarea în cascadă a tuturor preţurilor, etc. Pentru a putea funcționa în trimestrele II-IV 2025, având și o minimă perspectivă de dezvoltare este necesară creșterea finanțării ambulatoriului de specialitate în anul 2025 la aproximativ 7-7,5 miliarde de lei.
În decembrie 2024 România va avea alegeri parlamentare și prezidențiale. Este evident că logica electorală și de formare a unui nou guvern nu vor permite adoptarea bugetului înainte de 31 decembrie 2024. Este imperios necesar ca pentru Trimestrul I 2025 actualul guvern să asigure finanțarea necesară ambulatoriului de specialitate, urmând ca sarcina pentru restul anului să revină probabil noului guvern.
Facem un apel la responsabilitate Guvernului, Ministerului de Finanțe și CNAS pentru ca să asigure o finanțare corespunzătoare a segmentului prespital, a ambulatoriului de specialitate. Nu este încă prea târziu!
Președinte APMA
Dr. Cosmin Alexandrescu
Comunicat-finantare-octombrie-202411